Aktuality Kontakty Školní rok Školská rada Studentský parlament OPS Fotogalerie Dokumenty Mapa

Exkurze do Paříže a Štrasburku očima studentů (8.-12. října 2007)Exkurze do Paříže a Štrasburku očima studentů (8.-12. října 2007)

„Všichni měli rádi Paříž...“

Druhý říjnový týden čtyřicet studentů litomyšlského gymnázia výjimečně netrávilo ve školních lavicích. Místo toho se vydali své nabyté znalosti francouzštiny aplikovat přímo v praxi, kam jinam než do samotné Francie.

Poznávací exkurze začala večer 8.října a už následující ráno jsme se mohli procházet ulicemi Štrasburku. Po prohlídce města a krásné gotické katedrály jsme se autobusem přepravili do té části Štrasburku, kde sídlí Evropský parlament, Rada Evropy a Evropský soud pro lidská práva.

Ještě tentýž den nás čekalo dalších 500 km, které nás dělily od hlavního města Francie. Celé dva následující dny jsme se věnovali inspirující Paříži. Ve středu jsme poznávali pravý břeh Seiny. Viděli jsme mimojiné Národní knihovnu v podobě čtyř otevřených knih, kontroverzní Centre Pompidou, pařížskou radnici. Na konci naší dlouhé cesty jsme měli možnost zhlédnout díla opravdových mistrů, a to v pařížském Louvru, kam nás doprovodila i naše bývalá jazyková asistentka Olivie. Po prohlídce Louvru jsme byli převezeni na Sacré-Coeur, k bazilice, kterou by málokdo označil za typicky francouzskou a kolem níž se odnepaměti soustředili umělci nejen z Paříže.

Druhý den nás čekal ostrov l'Ile de la Cité s monumentální katedrálou Notre Dame a levý břeh Seiny. Naše prohlídka pokračovala Latinskou čtvrtí, St.Germain-des-Pres přes Luxemburské zahrady. Prohlídka Paříže by snad nebyla úplná bez návštěvy Eiffelovy věže.

Cestou domů nás čekala ještě poslední zastávka u gotické katedrály v Remeši, kde bývali korunování francouzští králové. Domů jsme se vrátili vyčerpaní, ale nadlouho inspirovaní krásnou Francií.

Nikola Tláskalová

Oktáva GAJ

Studenti kvinty objevovali Štrasburk a Paříž

Do nového školního roku jsme se pustili s vervou a se svěžími studijními cíli, zvláště ve francouzštině. Proto není divu, že jsme dostali odměnu v podobě čtyřdenního poznávacího zájezdu do Štrasburku a Paříže.

V úterý 8. 10. jsme brzy ráno dorazili do Štrasburku, kde nás čekala prohlídka staré části zvané „la Petite France“ a poté budovy Evropského parlamentu. Nejvýznamnější štrasburskou památkou je gotická katedrála tyčící se v centru města. Tato starobylá budova umocnila naše zážitky a my se tedy mohli s klidnou myslí odebrat do očekávané Paříže.

Po příjezdu, vydatném spánku a dobré snídani jsme opět nabrali spoustu sil. Program na středu byl nabitý. Naše pouť začala u řeky Seiny pohledem na Národní knihovnu sestavenou ze čtyř vysokých budov připomínajících otevřenou knihu. Poté nás autobus převezl na náměstí Bastily a odtud jsme už pokračovali pěšky. Cestou jsme míjeli náměstí, významné památky, ale také Pařížany spěchající proti nám. Ti, kteří nikdy neviděli muzeum Centre Pompidou, tedy budovu „naruby“, nevěřili vlastním očím. Plynovod, eskalátory, výtahy, vodovodní trubky, elektrika a klimatizace, to vše bylo vně. Tuto podívanou doplňovaly abstraktní sochy na témže náměstí. Dále jsme si prohlédli radnici a zastavili se až u monumentálního kostela a pak hurá do Louvru. Působil na nás jako rozsáhlý komplex budov se světovými sochařskými a malířskými díly. Samozřejmě se o největší rozruch postarala Mona Lisa, ve francouzštině la Joconde, ke které se všichni nahrnuli nejdříve. Následující volný čas využil každý podle svého přání. Našel si ty exponáty, které ho zajímaly, protože celé sbírky bychom prohlédnout nestihli. Z náměstí Place de la Concorde na Montmartre nás převezl autobus. Montmartre a Sacré - Coeur se rozkládá na velkém kopci. Není proto žádným překvapením, že jsme v podvečerních hodinách u bílé baziliky a za zvuku hudby měli dojem, že nám Paříž leží u nohou. Málokomu se chtělo z Montmartru odjet, ale čekala nás další lahůdka. Nasvícená Eiffelova věž, která všem vyrazila dech, a projížďka noční Paříží. Osvětlená Champs-Elysée a pravý břeh Seiny.

Druhý den ráno jsme naložili všechna naše zavazadla, rozloučili se s hotelem a vyrazili opět do Paříže. Tento den začal u známého chrámu Notre-Dame, kde jsme se postavili na bod 0, od kterého se měří všechny vzdálenosti v Paříži. Následovalo proplétání pařížskými uličkami. Podívali jsme se také na Nový most, který je navzdory svému názvu nejstarším mostem v Paříži. Dále nás paní průvodkyně zavedla do studentské Latinské čtvrti, k známé univerzitě Sorbonně a k Pantheonu. Prošli jsme Lucemburskými zahradami ke kostelu Saint-Sulpic, kde se odehrává část knihy Šifra mistra Leonarda. Nyní se na nás již těšila Invalidovna, kterou nechal vystavět Napoleon. Tato stavba vás bezesporu zaujme především svou bohatě pozlacenou kupolí. Od Invalidovny je krásný výhled na Eiffelovu věž, ale naše představa, že je téměř za rohem, byla mylná. Byl to ještě pořádný kus cesty, která vedla okolo budovy vojenské školy, kterou vystudoval Napoleon. Vešli jsme do rozsáhlého parku, kterému vévodí největší chlouba a symbol Paříže - Eiffelova věž. Po zakoupení lístků nás díky dlouhým frontám čekala hodinová cesta až do třetího patra. Výhled za to ale určitě stál.Ukázala se nám celá Paříž jako na dlani. Po sestupu na nás už čekal autobus a my se z okna loučili s nádhernou Paříží. Poslední zastávkou ve Francii byla monumentální katedrála v Remeši, kde probíhaly korunovace francouzských králů.

Domů jsme dojeli v pátek okolo poledne.Znavení cestou, ale plní krásných zážitků, které nám zůstanou na celý život.