Když se kácí les

Autor: Martina KunderováPublikováno: 19. prosince 2019Zobrazeno: 195×Zařazení článku: B-Ch, aktuality
Když se kácí les
Když se kácí les

V adventním období měli naši studenti možnost si vyslechnout dvě odborné přednášky, které na sebe náhodou (trošku), ale zato báječně navazovaly. Po pondělní přednášce PharmDr. Petra Jílka na téma „Probiotika“ se v úterý 17. 12. 2019 v aule školy shromáždili studenti, aby si vyslechli přednášku zakladatelů Institutu moderní výživy, pánů Lukáše Roubíka a Miloslava Šindeláře. Téma znělo „Moderní výživa: fakta versus mýty“.

Ve dvouhodinovém bloku nám zbořili celou řadů obecně aplikovaných faktů a běžně přejímaných principů v oblasti výživy. Přednáška měla tak strhující tempo, že někteří posluchači zapomínali dýchat.

Krásné na tom bylo, že všechny diskutované problémy ihned doplňovali konkrétními argumenty. Mám-li zkrátit do několika hesel jejich myšlenky, tak zde jsou ty nezapomenutelné:

1) Hubnutí nerovná se zdravá strava. Jsou to kvalitativně (nejen kvantitativně) dva různé pojmy.

2) Pravidlo racionálního stravování zní: 80:2O (racionální strava : moje prohřešky). V takovém poměru bychom měli skladbu stravy dodržovat z pohledu udržitelnosti kondice a hmotnosti.

3) Používejme kritické myšlení i v přístupu k informacím dané problematiky. Ani vědecká studie (natož tvrzení placeného influencera) nemusí mít vědeckou hodnotu.

4) Ne! jakýmkoliv stravovacím extrémům (detoxy, veganství, ketodiety, bezlepkové či paleodiety,…)!

5) Neexistuje zakázaná potravina! Hezké Vánoce =)

6) Mléko nezahleňuje. Toto jako první začal šířit bez jasného důkazu jistý lékař ve 12. století.

7) Jediný účinný a zdravý detox je ten digitální =)

8) Ve střevech nemáme žádné letité nánosy, tělo kontinuálně eliminuje tyto toxiny.

9) Nepasterizované mléko není zdravější.

10) Geneticky jsme naprogramovaní dávat přednost sladkým a slaným jídlům, protože byla nutričně bohatá, kyselé a hořké chuti signalizovaly zkaženost potravy.

11) Umělá sladidla neznamenají riziko pro organizmus.

12) Lepek do naší stravy přirozeně patří. Jen asi 5% populace s ním bude mít problém (alergie, celiakie, NCGS).

13) Zdravá strava často představuje větší riziko z hlediska skryté energie (smoothie, mrkvové dezerty, smažené zeleninové chipsy) než ta nezdravá.

14) Principem úspěšné redukční diety je kalorický deficit a je naprosto jedno o jakou dietu se jedná.

15) Udržení si rozumné váhy spočívá v rovnováze mezi příjmem a výdejem. Tím, kdo spaluje nadbytečné kilojouly, jsou svaly a bez nich to bohužel nejde (pohyb je nezbytný).

16) Dunning-Krugerův efekt ukazuje typ kognitivního zkreslení. Říká, že čím je zkoumaná osoba s nižšími kompetencemi a odborností, tím více si věří. Platí to i obráceně. Čím je jednotlivec erudovanější, čím více o sobě a svých tvrzeních pochybuje. Jaká je cesta z tohoto problému? Vzdělávat, vzdělávat, vzdělávat!

17) Vyvážená veganská/vegetariánská strava není nijak zdravější než vyvážená racionální strava (silně argumentační byly grafy srovnávající nemoci vegetariánů a běžných konzumentů).

 

Krásné vánoční svátky a žádné stravovací výčitky!

Mysli na pravidlo 80:20!

 
 
 
Zřizovatelem školy je Pardubický kraj
Školský portál Pardubického kraje - každý den nové informace ze školství Projekty EU Microsoft Partneři ve vzdělávání Vzdělávací centrum Evropské vzdělávací centrum Jazyková škola Cambridge zkouškové centrum