TAIWAN 2019

Autor: Aneta StuchláPublikováno: 21. listopadu 2019Zobrazeno: 193×Zařazení článku: aktuality, exkurze, mezakt

Je krásný slunečný podzimní den a osm studentů 2.A a 6.P se společně s p. učitelkou Stuchlou setkává v České Třebové na vlakovém nádraží. Jsme totiž připraveni vyrazit na naši dosud nejdelší cestu.

Protože paní učitelka s sebou veze hodně dárečků a tuzemských pochutin, ten, kdo má místo v kufru, pomáhá paní učitelce s dary. Musíme však hlídat hmotnost a nepřesáhnut povolených 23 kg. Plechovky české plzně tedy vyměňujeme za hořické trubičky, perníčky za čokolády, vše přeskupujeme, přebalujeme, vážíme pracně zabalená zavazadla, rodiče radí a pomáhají a my znovu přeskupujeme a vážíme, což je podívaná na českotřebovském nádraží spíše raritní. Nakonec jsme však úspěšně tento tetris v kufrech poskládali, dali poslední pusinku maminkám, utřeli slzičky a vyrazili za velkým dobrodružstvím směr Kaoshiung – Taiwan.

Cesta je to dlouhá a náročná, ale většina z nás naštěstí 20hodinový let prospí (kromě paní učitelky vytrvale číhající na Himaláje, které se však impozantně tyčily na druhé straně, než kam bohužel měla výhled), takže ve zdraví a bez větších problémů kolem desáté hodiny večerní hladce přistáváme (s mezipřistáním v Curychu a Hong Kongu) na letišti v taiwanském Kaohsiungu. Zde na nás už čekají naše hostitelské rodiny, které nás odvážejí do svých domovů. Víkend trávíme každý jinak se svými taiwanskými rodinami. Někteří z nás obdivují místní památky, jiní krásy přírody, ale všichni ochutnávají místní pestrou stravu, odvážnější zkouší stinky tofu, stoleté vejce nebo kuřecí pařátky, někomu však stačí zdejší vynikající exotické ovoce nebo rýže na mnoho způsobů.

V pondělí se setkáváme ve škole a sdílíme intenzivní zážitky z víkendu. Hned ráno nás přivítá ředitel školy a jsme obdarováni prvními dárečky, koho by napadlo, že to budou nafukovací králičí ouška a pikachu nebo velká desková hra. Naši noví asijští přátelé jsou každý den do pěti ve škole, takže i my zde trávíme většinu času. Během týdne navštívíme některé vyučovací hodiny a je pro nás připraven speciální program. Za zmínku určitě stojí výroba hrníčku a plátěných tašek s vlastním potiskem, výroba jmenovky na kufr pomocí laseru na dřevo či hodina bojového umění.

Na oplátku místním žákům ukazujeme krásy naší republiky, a to nejen formou powerpointové prezentace, ale i ochutnávkou tradičního vánočního cukroví, které jsme společnými silami upekli ve školní kuchyňce. Celá škola dvoutisícová škola o nás ví, jsme tu totiž velmi populární. Kdo by si pomyslel, že si tu po dva týdny zkusíme takový život celebrit? Každý se s námi fotí, mává nám nebo prosí o účty na sociální sítě (což se ovšem týká zejména dívčí sekce naší výpravy).

Ve čtvrtek 23. 10. nastupujeme (nás devět plus taiwanský doprovod) do velkého autobusu s televizemi a vyrážíme na výlet do hor Ali Shan na čajovou plantáž. Na sebe si oblékáme tradiční slaměný klobouk a s nadšením se vrháme do sběru čajových lístků. Bylo nám vysvětleno, že sběr lístků není jen tak, protože ne každý je vhodný na zpracování čaje, tudíž především mužská část výpravy se sběru záhy dobrovolně vzdává, aby omezila riziko selhání lidského faktoru. Všichni nakonec ochutnali zdejší vyhlášený black tea a oolong tea, a to dokonce prezentované tradičním čajovým rituálem. Všechny nás ohromil nádherný ráz zamlžené hornaté krajiny s čajovými plantážemi a roztroušenými chrámy, dojem meditativní čínské malby byl rušen jen strachem z všudypřítomných olbřímích pavouků a dalších atypických breberek.

V sobotu ve škole probíhala akce, kdy se třídy proměnily v obrovské tržiště. Žáci organizovali různé hry, připravovali jídlo i pití, dokonce i pololeklá rybička do akvária se zde dala zakoupit. My jsme prodávali již zmíněné linecké – a prodali jsme vše. Odpoledne jsme odjeli na nedalekou pláž, kde jsme dostali snad největší zmrzlinovou misku (nebo vlastně spíš zmrzlinovou mísu) v životě. No a potom nás kluci nezapomenutelně, pomalu, avšak zběsile provezli podél pobřeží v malých motorových vozítkách, jakýchsi cyklorikšách. Na pláži jsme si užili slunce, písku i vln a vzpomněli počasí konce října daleko v Čechách.

Večer pak byla ve škole pro nás i naše hostitelské rodiny připravena slavností večeře o neuvěřitelných dvanácti chodech, většinu z nich však dokážeme jen velmi těžko popsat, takže necháváme na čtenářově představivosti, co jsme to vlastně pojedli. Slavnostní ráz večera jsme podpořili naším krátkým vystoupením, kdy jsme zavzpomínali na absolvované kurzy tanečních a naši vlast reprezentovali ukázkou národních tanců.

V pondělí se někteří z nás scházejí v jednom z největších nákupních center ve městě. Hned vytvoříme dvě skupinky – holky a kluci. Po třech hodinách nakupování dárečků a oblečení kluci gentlemansky pomáhají s plnými taškami a vydáváme se na návštěvu k Simonově rodině, kde jsme si na střeše mrakodrapu udělali BBQ.

Předposlední den absolvujeme ještě hodinu kaligrafie, kde si každý napsal výslovnostní přepis svého jména v čínštině. Také jsme si vyzkoušeli hru na čínskou citeru guženg, strunný nástroj pro nás nezvyklého tvaru.

Před odletem opět následuje dlouhé vážení kufrů a vyplňování každého místečka, protože všichni odjíždíme obdarováni nejen čaji, sladkostmi nebo hůlkami, ale i soškami Buddhy, bundičkou pro miminko nebo celým čajovým servisem. Na vrch zavazadel ukládáme nejteplejší oblečení, které jsme si na horký Taiwan zabalili, protože nás maminky informovaly o nízké teplotě ve východních Čechách. Cesta byla opět dlouhá, my se však plni dojmů nemůžeme dočkat, až všem budeme vyprávět zážitky.

Jsme moc vděční naší škole a rodičům za možnost navštívit jiný kontinent a poznat odlišnou kulturu a život. Moc bychom také chtěli poděkovat naší skvělé paní učitelce, která to s námi celé zvládla a bez které by to rozhodně nebyla taková PECKA.

(Pozn. AS: A paní učitelka se s díky směrem k báječným studentům připojuje, snad to stačí takhle, nerada bych zas měla nějakou speech…)

Matěj Drahoš, Klára Dostálová a Justýna Brýdlová z 2.A

Přejít do samostatné fotogalerie (73 fotografií)

Zřizovatelem školy je Pardubický kraj
Školský portál Pardubického kraje - každý den nové informace ze školství Projekty EU Microsoft Partneři ve vzdělávání Vzdělávací centrum Evropské vzdělávací centrum Jazyková škola Cambridge zkouškové centrum