Ukrajina

Autor: Ludmila Marešová Kesselgruberová, Ph.D.Publikováno: 16. září 2019Zobrazeno: 282×Zařazení článku: aktuality, exkurze

Na konci loňského školního roku jsme se vydali na poznávací výlet na Ukrajinu, který organizoval Pardubický kraj pro okolní gymnázia. Naším prvním cílem bylo ukrajinské město Užhorod, kam jsme díky rychlému přechodu hranic mezi Slovenskem a Ukrajinou dorazili v odpoledních hodinách. Po ubytování jsme vyrazili na procházku městem, kde jsme dostali rozchod.

Druhý den jsme dopoledne strávili stále v Užhorodě prohlídkou památníku T. G. Masaryka a M. R. Štefánika, Masarykovy školy, skanzenu a muzea a následně budovu Zakarpatské oblastní rady. Odpoledne jsme se přesunuli do Seredného, kde jsme navštívili malý vinařský závod a pokračovali do Mukačeva na ubytování.

Třetího dne jsme si prohlédli hrad Palanok u Mukačeva, který se nacházel na relativně strmém kopci. Odměnou nám byl krásný výhled na vinařskou oblast v okolí Mukačeva a následná návštěva termálních lázní Kosino. Zde jsme strávili téměř celý den. Lázně tvořil velmi moderní komplex několika bazénů, sauny, restaurace, lanová dráha a malá zoo. Úroveň lázní byla v porovnání s chudobou okolo opravdu vysoká a překvapující. Poté následovala prohlídka města Chust, kde jsme prošli Českou čtvrtí a zamířili jsme na ubytování v Solotvynu.

Další den jsme navštívili solná jezera v Solotvynu, salinita tu byla tak vysoká, že jsme ani plavat nemohli a jenom jsme leželi na hladině. Dále následovala dlouhá cesta na Koločavu. Na programu zde byla záchranná stanice medvědů, procházka kolem jezera Seněvir, které rozhodně stálo za návštěvu, prohlídka české a sovětské školy, skanzen a v neposlední řadě hrob Nikoly Šuhaje. Na večeři jsme odjeli na nedalekou pstruhovou farmu, kde jsme měli možnost večeři si i ulovit. Většina se však rozhodla pro pohodlnější variantu a pstruhy nám naservírovali přímo pod nos spolu s další hromadou jídla, což bylo typické prakticky pro všechna místa, kde jsme jedli.

Náš předposlední den na Ukrajině jsme se vydali k památníku bitvy u Zborova. Dále následoval Český Malín, který byl Němci vypálen v roce 1943, a pokračovali jsme do Lutsku na ubytování.

Poslední den jsme se ráno setkali s volyňskými Čechy, prohlédli jsme si zdejší hrad a přesunuli jsme se do Lvova. Ráno už jsme nasedli do autobusu a vydali se zpět domů. Na zpáteční cestě nás opět čekal oproti dřívějším ročníkům rychlý přechod na hranicích a po týdenním výletu jsme se vrátili víceméně v pořádku domů.

Adéla Pechancová, oktáva

Zřizovatelem školy je Pardubický kraj
Školský portál Pardubického kraje - každý den nové informace ze školství Projekty EU Microsoft Partneři ve vzdělávání Vzdělávací centrum Evropské vzdělávací centrum Jazyková škola Cambridge zkouškové centrum