Za Shakespearem do Divadla v Dlouhé

Autor: Marie DřímalováPublikováno: 11. března 2019Zobrazeno: 325×Zařazení článku: Čj-L, aktuality, exkurze
Za Shakespearem do Divadla v Dlouhé (foto www.divadlovdlouhe.cz)
Za Shakespearem do Divadla v Dlouhé (foto www.divadlovdlouhe.cz)

Početná - sedmdesátičlenná expedice našich studentů se v úterý 19. února vydala do pražského Divadla v Dlouhé, aby zde zhlédla postmoderní show Souborné dílo Williama Shakespeara ve 120 minutách.

Hodnocení tohoto divadelního kusu plného nadsázky, improvizace, komunikace s publikem se chopili maturanti Bodi Janypková a Honza Vaňous, kteří se ve svých textech zamysleli nad otázkou, zda je tento typ ztvárnění klasiků světového dramatu vhodný pro školy.

Jejich pohled na „shakespearovský koncentrát“ nabízíme:

 

Ideální pro školní účely?

V současné době mají milovníci umění a divadla široké možnosti. Co se divadel týče, nabídka je opravdu široká. Ať už od stálých a klasických scén, až po ty alternativnější. Asi každé divadlo ale čas od času nabídne nějaké známé dílo zpracované s původní myšlenkou (a případně i dobovými kostýmy, rekvizitami atd.) nebo chce toto dílo podat novým a “originálním” způsobem. Tam začíná nebezpečí. Málokdy se totiž podaří zůstat u originality a naopak se sklouzne k obvyklému prvoplánovému humoru, který je ale (jak se zdá) u řady lidí poměrně oblíbený.

Otázka tedy zní: „Ideální pro školní účely?“ Odpovědí by mohlo být ano i ne. Osobně si myslím, že záleží na tom, kdo se na takové představení chystá. Ten, kdo už má nějakým způsobem ujasněné názory a zná dílo, které je předlohou, může být ve výsledku pobouřen, zároveň ale přistupuje ke hře kriticky a dokáže tak oddělit chytré, až geniální narážky na současné dění okolo nás od těch trapnějších a primitivnějších. Zároveň ale může na podobné představení jít někdo, kdo dílo, které je předlohou, znát nemusí a v případě Williama Shakespeara odcházet ze Souborného díla Williama Shakespeara s poměrně smíšenými pocity.

Souborné dílo Williama Shakespeara je ukázkou divadelní hry, ke které je přistoupeno právě s myšlenkou zpracování klasického díla novým způsobem. Je možná snadnější na představení tohoto typu nalákat více diváků. Obzvlášť pak, když se zakomponují různé dvojsmyslné narážky a půlka divadelního sálu se může potrhat smíchy. Na druhou stranu musím uznat, že některé části hry mi připadaly také vtipné, a dále musím ocenit výkon tří herců, kteří si ukousli docela velké sousto.

Více a více se z divadel tedy vytrácejí tradičně ztvárnění Romeové a Julie, králové Learové se na scéně objevují v riflích a tričku a části hry Manon Lescaut se odehrávají na jakési pochybné diskotéce. Já osobně mám raději hry zpracované podle původní myšlenky díla. Možná i proto, že jsem nenarazila na představení, které by mě opravdu dostalo svým originálním přístupem k tématu.

Pokud se tedy jedná o otázku: „Ideální pro školní účely?“ v případě Souborného díla Williama Shakespeara, řekla bych, že ne. Je ale na každém z nás, jak k tomuto trendu přistoupíme. Vnímání umění, a tedy i divadla, je, a snad i zůstane, subjektivní.

Bohdana Janypková, 8.P

 

Ideální pro školní účely?

Odehrát souborné dílo W. Shakespeara ve 120 minutách a navíc ve třech hercích vyžaduje odvahu. Samozřejmě vyjít na jeviště a pokoušet se tam o jakékoliv umění vyžaduje také odvahu, ale tohle je ještě o „level“ výš.

Shakespeare se nejspíš snažil psát pro co nejširší skupinu diváků a čtenářů – od prostého, nevzdělaného lidu (proto násilí v tragédiích a jednoduchý humor v komediích) po intelektuální elitu, kterou jeho tragédie vybízejí k zamyšlení nad smyslem lásky, pomsty a mnohého dalšího.

V Dlouhé se snažili toto všechno do jisté míry zparodovat s poukazem na to, že zápletky jsou vesměs stejné a naivní. Je normální páchat ve čtrnácti letech (resp. v šestnácti, resp. kdykoliv) sebevraždu z nešťastné lásky? Julie je v Souborném díle W. Shakespeara ve 120 minutách představována jako hloupá puberťačka a Romeo jako naiva, který neví, co chce. A bodat mečem za závěs, když Hamlet neví, kdo tam je a co tam dělá, by při čistě racionálním hodnocení ukazovalo na nějaké duševní narušení, nehledě na hovory se zemřelým otcem. Hamleta už ostatně výborně parodovali Simpsonovi.

Zhuštění Shakespearových historických her do hokejového zápasu (místo o puk se hrálo o královskou korunu) bylo velmi originální a zhuštění všech komedií do jedné bych také hodnotil spíš kladně, přece jen komedie nejsou v Shakespearově díle tím zásadním.

Shakespearovy tragédie mají podobně jako např. Bible svou nezpochybnitelnou kulturní (morální) hodnotu, ale nesmí se brát doslova. Brát totiž celou Bibli nebo celého Romea a Julii (Hamleta, Krále Leara,…) jako vzor ideálního chování v ideálním světě, by mohlo ústit v opravdové tragédie. Proto je dobře, když i nejmladší žáci a studenti – nejzranitelnější skupina – vidí, že ne vše, co je od Shakespeara, je posvátné.

Hra měla samozřejmě slabší místa, ale v podstatě šlo o maličkosti – např. Othella podala trojice Táborský, Vondráček, Matejka rapem, některým pasážím bylo však špatně rozumět. Nebo v Romeovi a Julii byly scény, které stavěly celý svůj vtip na tom, že obě hlavní postavy – milenecký pár – hrají muži.

Za každý tento nedostatek ale můžu vyjmenovat několik pozitiv. Například celkové ztvárnění krvavé tragédie Titus Andronicus (jejíž existence mi až do zhlédnutí Souborného díla zůstala utajená), postupné zkracování Hamleta – nejprve z pěti hodin na několik minut a poté z několika minut na osm vteřin – a odehrání jeho nejkratší verze pozpátku, skvělé herecké výkony, práce s publikem a tak dále.

Původní otázka této slohové práce zněla, jestli je Souborné dílo hrané v Dlouhé vhodné, nebo dokonce ideální pro školní účely. Podle mého názoru je přinejmenším vhodné a nezáleží příliš na tom, jestli mají diváci o Shakespearovi detailní znalosti, nebo jestli o něm jen párkrát slyšeli.

Myslím si, že pokud se publikum díky této parodii bude zajímat o originál, bude to jedině dobře pro ně samotné i pro Shakespearův odkaz.

Jan Vaňous, 8.P

 
 
 
Zřizovatelem školy je Pardubický kraj
Školský portál Pardubického kraje - každý den nové informace ze školství Projekty EU Microsoft Partneři ve vzdělávání Vzdělávací centrum Evropské vzdělávací centrum Jazyková škola Cambridge zkouškové centrum