Semináře

Volitelné předměty 1. a 2. ročník

Výuka hudební výchovy v 1. a 2. ročníku vyššího gymnázia se zaměřuje na rozvoj základních hudebních dovedností, stejně jako na rozšíření estetických a emocionálních kompetencí. Důležitá je také orientace v dějinách hudby a znalost významných skladatelů a stylů. Výuka zahrnuje i základní praktické činnosti: zpěv, rytmická cvičení nebo jednoduchou instrumentální hru. Cílem je, aby studenti získali kulturní rozhled, hudební vnímavost a schopnost propojit hudbu s širšími souvislostmi umění a společnosti.

Výuka výtvarné výchovy v 1. a 2. ročníku vyššího gymnázia se zaměřuje na rozvoj tvořivosti, estetického cítění a vnímání výtvarného umění v širších kulturních souvislostech. V prvním ročníku studenti navazují na praktickou výtvarnou činnost, zkoušejí různé techniky a rozvíjejí své výtvarné dovednosti. Ve druhém ročníku se výuka soustředí na teoretickou část – přehled výtvarných technik, dějiny umění i klasické a moderní umělecké směry. Výuku doplňují drobné výtvarné projekty a studentské referáty zaměřené na výtvarné umění Litomyšlska. Dvouleté studium je zakončeno vernisáží studentských prací, která prezentuje výsledky jejich tvůrčí činnosti.

Volitelné předměty 2. ročník

Deskriptivní geometrie je určena žákům, kteří mají zájem rozvíjet své logické myšlení, prostorovou představivost a zručnost v rýsování. Znalosti a dovednosti v předmětu získané jsou využitelné a potřebné jak v reálném životě, tak při studiu na vysokých školách, zejména technických, matematicko-přírodovědných a uměleckých směrů.

Latinský jazyk se na našem gymnáziu vyučuje jako povinně volitelný předmět v sextě a paralelním 2. ročníku (studenti volí latinu, nebo deskriptivní geometrii).

Cílem ročního kurzu je zvládnout základní gramatiku jednoho z klíčových jazyků evropské kultury a historie.

Znalosti latiny jsou užitečné pro studenty, kteří po gymnáziu směřují na lékařské fakulty, farmacii, práva, historii, klasickou i moderní filologii etc.

Probíraná gramatická látka je doplňována četbou a překladem ukázek z latinsky psané literatury, a to klasické i středověké. Užitečným a obohacujícím doplňkem lekcí jsou také nadčasové citáty, známá rčení, písničky; studenti sami pak zpestřují výuku svými referáty z antické mytologie, římských a řeckých reálií apod.

Výběr seminářů 3. a 4. ročník

Biologický seminář je volitelný předmět, který ve 3. a 4. ročníku, resp. septimě a oktávě, navazuje na vyučovací předmět Biologie a geologie. Výuka probíhá jednou týdně ve dvouhodinových blocích a vyznačuje se větší odborností a uplatňováním nových vědeckých poznatků.

Biologický seminář je určen žákům s hlubším zájmem o biologii, tedy žákům, kteří se biologií nebo jejími aplikovanými obory chtějí zabývat i v dalším studiu (na vysoké škole), případně chtějí z biologie složit maturitní zkoušku. Seminář není koncipován jako opakování k maturitě (za tímto účelem jsou žákům nabízeny konzultace), ale má žákům pomoci také v přípravě na přijímací zkoušky a ke snadnějšímu zvládnutí učiva po přechodu na vysokou školu.

Tematicky je výuka zaměřena převážně na opakování a rozvíjení vybraných biologických témat. Probírány jsou například moderní systémy organizmů a zejména ve 4. ročníku (oktávě) je věnována pozornost náročnějším tématům: v návaznosti na učivo z předmětů Biologie a geologie a zčásti Chemie jsou opakovány a rozšiřovány poznatky z biochemie, molekulární biologie a genetiky, cytologie nebo histologie. Podrobný obsah učiva biologického semináře je uveden ve Školním vzdělávacím programu.

Vyučování biologického semináře probíhá v odborných učebnách a podle možností může být doplněno odbornými exkurzemi, popř. besedami s odborníky. Zájemcům je nabízena možnost rozvíjet a uplatňovat své vědomosti a dovednosti v rámci soutěží s biologickou tematikou (Biologická olympiáda, Středoškolská odborná činnost, popř. další přírodovědně zaměřené projekty).

Studium biologie a biologického semináře na gymnáziu je jistě velmi užitečným základem pro navazující studium řady vysokoškolských oborů, především v oblasti přírodních, lékařských a zemědělských věd. Zde je stručný přehled vysokých škol a oborů, kam se biologie dobře hodí:

1. Lékařské fakulty

  • všeobecné lékařství
  • zubní lékařství
  • farmacie
  • veterinární lékařství

2. Přírodovědecké fakulty**

  • biologie (např. obecná, systematická)
  • ekologie
  • mikrobiologie
  • genetika
  • molekulární biologie
  • antropologie

 

3. Zemědělské a lesnické fakulty

  • agrobiologie
  • ochrana rostlin a živočichů
  • lesnictví
  • zootechnika
  • chovatelství

4. Pedagogické fakulty

  • učitelství biologie (např. biologie + chemie, biologie + zeměpis)

5. Fakulty životního prostředí

  • ochrana životního prostředí
  • aplikovaná ekologie
  • obnovitelné zdroje

6. Biomedicínské a chemicko-technologické školy

  • bioinformatika
  • biotechnologie
  • biochemie

Příklady škol v ČR:

  • Univerzita Karlova (Přírodovědecká a 1.–3. lékařská fakulta)
  • Masarykova univerzita
  • Univerzita Palackého v Olomouci
  • Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem
  • Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
  • Univerzita Hradec Králové
  • Vysoká škola chemicko-technologická v Praze
  • Veterinární univerzita Brno
  • Česká zemědělská univerzita v Praze
  • Mendelova univerzita v Brně

Biologie je široce uplatnitelný obor a nabízí spoustu možností – od vědy přes medicínu až po aplikovanou ekologii a ochranu přírody.

Dějepisný seminář je vyučován po dva školní roky. V roce prvním se v jeho rámci vyučuje, jak psát odbornou práci, dále základní údaje o pomocných vědách historických a konečně dějiny regionu v kontextu dějin národních. Druhý školní rok výuky je pak věnován moderním dějinám zejména Evropy a také přípravě na maturitní zkoušku z dějepisu. 

Seminář je vhodný pro ty studenty, kteří uvažují o studiu humanitních oborů, tedy pro budoucí právníky, historiky, učitele dějepisu a občanské výchovy a podobně. 

Ve 3. ročníku je fyzikální seminář určen všem studujícím se zájmem o fyziku a její hlubší souvislosti. Výklad proto začíná dvěma tématy, která v běžné výuce nenajdete: teorií relativity a astrofyzikou. Následně je rozšiřováno a propojováno učivo probírané v hodinách fyziky, čímž zároveň začíná systematická příprava na maturitu.

Ve 4. ročníku na tento postup navazujeme. Cílem semináře však není pouze příprava k maturitě a přijímacím zkouškám na vysoké školy, ale také rozvoj kritického a přírodovědného myšlení, tedy například schopnosti rozlišit, co je a co není fyzikálně možné. Tyto dovednosti jsou v dnešní době stále důležitější a nacházejí uplatnění nejen v dalším studiu, ale i v běžném životě.

Absolventi fyzikálního semináře pokračují ve studiu širokého spektra oborů – od fyziky a jejího učitelství, přes strojařské, stavební a elektrotechnické fakulty až po fakulty lékařské. Uplatňují se v různorodých oblastech, například ve výzkumu na univerzitách, v Evropském středisku jaderného výzkumu CERN nebo v aplikovaných vědách, jako je reaktorová fyzika v jaderné elektrárně.

Zeměpisný seminář je výběrový volitelný předmět vyučovaný ve 3. ročníku a 4. ročníku (septimě a v oktávě).

Zájemci o tento předmět mohou své znalosti následně uplatnit např. během studia

  • mezinárodních vztahů
  • cestovního ruchu
  • ekonomických škol
  • na fakultách sociálních studií
  • na fakultách dopravních
  • atd.

Předmětem výuky během 3. ročníku (septimy) je podrobné seznámení s problematikou, rozdělením a vzájemnými vztahy Antroposféry = socio-ekonomické sféry. Tzn. celkový průnik do problematiky demogfrafie (počet, sčítání obyvatelstva a klasifikace obyvatel podle řady biolog., sociálních i ekonomických ukazatelů), osídlování a osídlení (urbanismus) a struktury lidských sídel, dále do oborů zemědělských a průmyslových, do struktury dopravy i cestovního ruchu.

Předmětem výuky během 4. ročníku (oktávy) je následný vhled do regionální a politické geografie (např. klasifikace států), globalizace a mezinárodních organizací, ohnisek světového napětí a příčin tohoto napětí. Následuje podrobná regionální geografie evropských zemí a přehled jejich participace na poli světovém i evropském v oblasti hospodářské, kulturní, sociální ad.

V 3. ročnících se zaměřujeme na posílení souvislostí již probraného učiva v řádných hodinách. Zejména však rozšiřujeme témata a obsah učiva podle požadavků vysokých škol se zaměřením na chemii, medicínu, stomatologii, farmakologii, fyzioterapii, zahradní architekturu a technické obory související s chemií (nanotechnologie, stavebnictví, materiálové a fyzikální inženýrství, jadernou fyziku apod.).

V maturitním ročníku rozšiřujeme témata zjm. z oblasti makromolekulárních látek, systematické a dynamické biochemie. Věnujeme se pečlivé přípravě okruhů maturitních témat, jejich procvičení, a hlavně jejich vzájemnému propojení. Cílem je kvalitně připravený maturant, který dokáže úspěšně obstát u školní maturity z chemie, tak svoje znalosti a dovednosti úspěšně využít při plnění náročných požadavků vysokoškolského studia.

Seminář je vhodný skutečně pro každého zájemce, neboť chemie a její principy prostupují každodenně našimi životy, ať si je uvědomujeme či nikoliv. Souhlasíme s heslem jedné úspěšné chemické vysoké školy: Chemie je život =)

Vyučovací předmět Společenskovědní seminář navazuje na základní učivo předmětu Základy společenských věd. Otevírá aktuální témata, hledá souvislosti mezi globálními problémy, fungováním a utvářením hodnot moderní společnosti. Rozšiřuje, prohlubuje a propojuje učivo v oborech psychologie, sociologie, právo, politologie, filozofie a ekonomie a religionistika. Prostor je věnován i aktuálním etickým a morálním otázkám současného světa. Studenti se učí posuzovat rozmanité přístupy k řešení problémů každodenní praxe a kriticky je reflektovat. V semináři jsou využívány různé formy interaktivního učení, problémového vyučování. Velký prostor je věnován aktivitě studentů a otázkám, které je zajímají.

Seminář je určen především studentům, kteří chtějí maturovat z předmětu Základy společenských věd a těm, kteří společenskovědní tematiku využijí ve svém dalším studiu. Je tedy určen zájemcům o humanitní obory, zejména budoucím studentům religionistiky, filozofie, historie, žurnalistiky, sociologie, psychologie, práv, pedagogiky, diplomacie a dalších příbuzných oborů.

Časová dotace předmětu je 2 hodiny týdně ve třetím a čtvrtém ročníku.

The main aim of the English-language seminar (Ajs) is to prepare students for the Maturita exam by promoting communicative skills in speaking and writing. The topics discussed touch on those set out in the School Educational Plan – i.e., factual information about the English-speaking countries, traditions, etc. A secondary aim is to equip pupils with language skills relevant to studies at further, higher educational institutes. In the more advanced classes, the emphasis is also on preparation for the Cambridge exams, as well as scientific, biological and social science language aspects such as specific vocabulary, academic language, etc.

Hlavním cílem semináře anglického jazyka (Ajs) je rozvíjet komunikační dovednosti v mluveném a psaném projevu v rámci přípravy na maturitní zkoušku. Probíraná témata se dotýkají témat stanovených ve školním vzdělávacím plánu – tj. faktické informace o anglicky mluvících zemích, tradicích atd. Sekundárním cílem je vybavit žáky jazykovými dovednostmi relevantními pro studium na institucích dalšího vzdělávání. U pokročilejších studentů je důraz kladen i na přípravu na Cambridge zkoušky a dále na vědecké, biologické a společenskovědní jazykové aspekty, jako je specifická slovní zásoba, akademický jazyk atd.

Seminář z německého jazyka je rozšířením výuky pro žáky, kteří se chtějí více zdokonalit v cizím jazyce, zejména v konverzaci, a prohloubit své dosavadní znalosti a dovednosti. V rámci dvouhodinové týdenní časové dotace jsou probírána témata, která jsou součástí maturitní zkoušky, zároveň je zde prostor vyjádřit se k tématům aktuálním, vše se zaměřením na německy mluvící země.

Celá řada vysokoškoláků, našich bývalých absolventů, vyjíždí na studijní stáž v rámci programu ERASMUS do Německa, především studenti technických oborů a medicíny. Mezi zaměstnavateli je němčina po angličtině nejžádanějším jazykem.

Seminář z francouzského jazyka navazuje na výuku hodin francouzského jazyka a rozšiřuje ji. Obsahem je probírání konverzačních témat, procvičení a rozšíření složitějších gramatických jevů a celkově příprava k maturitní zkoušce (didaktické testy, poslechy, psaný projev).

Uplatnění

Studium oborů: FJ na pedagogických a filosofických fakultách, mezinárodní vztahy, cestovní ruch, evropský a mezinárodní obchod i ekonomické obory

Seminář z informatiky a výpočetní techniky svým obsahem navazuje na dosavadní znalosti a dovednosti žáků v oblasti informatiky a využití digitálních technologií a poskytuje jim širší možnosti tyto technologie efektivně využívat při práci, dalším studiu i soukromém využití. Učivo je zaměřeno na větší pochopení principů fungování počítačů, počítačových sítí i souvisejících digitálních technologií, prohloubení dovedností algoritmického a systémového myšlení, návrhu a tvorbě webových stránek, softwarových aplikací a informačních systémů. Žáci jsou vedeni k orientaci v aktuálních trendech z oblasti digitálních technologií, rovněž se také naučí využívat některé pokročilé funkce běžného aplikačního programového vybavení.

Absolvování semináře může být vhodné nejen pro žáky, kteří směřují ke studiu oborů zaměřených na ICT, ale prakticky pro všechny vysokoškolské obory, neboť počítače a digitální technologie se dnes snoubí napříč různými lidskými činnostmi. Efektivní ovládnutí digitálních technologií a algoritmického a systémového přístupu při řešení různých problémů může zároveň znamenat konkurenční výhodu v budoucím zaměstnání absolventa.

Seminář z výtvarné výchovy je vyučován rovněž dva školní roky. V jejich průběhu bude studentům předložen  vývoj výtvarného umění západního evropského civilizačního okruhu. Výklad započne u projevů paleolitika a přes egyptské i mezopotámské umění obsáhne umění Evropy, tedy Řecka, Říma, celého evropského středověku, raného novověku až po modernu dvacátého a postmodernu konce 20. století. Výklad je velmi názorně opřen o reprodukce malířských, sochařských a architektonických děl. 

Seminář je vhodný pro zájemce o výtvarno, dále pro budoucí architekty, výtvarníky a učitele výtvarného umění, také historiky a učitele dějepisu. 

Deskriptivní geometrie je určena žákům, kteří mají zájem rozvíjet své logické myšlení, prostorovou představivost a zručnost v rýsování. Znalosti a dovednosti v předmětu získané jsou využitelné a potřebné jak v reálném životě, tak při studiu na vysokých školách, zejména technických, matematicko-přírodovědných a uměleckých směrů.

Matematický seminář jako volitelný předmět navazuje na obsah vyučovacího předmětu Matematika. Je zaměřen na diferenciální a integrální počet a na prohloubení znalostí komplexních čísel, analytické geometrie, posloupností a nekonečných řad. Matematický seminář je určen pro žáky s větším zájmem o matematiku, okruhy v něm probírané žáci využijí na vysokých školách technického, přírodovědného a ekonomického směru.

Literární seminář je určen nejen žákům s humanitním zaměřením, ale všem, kteří chtějí pracovat na svém všeobecném vzdělání, kulturním a uměleckém rozhledu, na řečnických a jazykových dovednostech, schopnostech analyzovat text či umělecké dílo, obhajovat svůj názor. Obsah semináře umožňuje hlubší orientaci ve světě literárního, divadelního, filmového umění i dalších uměleckých oborů.

Literární seminář je volitelný předmět, který ve 3. a 4. ročníku (septimě a oktávě) doplňuje a rozšiřuje předmět český jazyk a literatura. Není primárně určen k přípravě na maturitu z Čj. Výuka probíhá jednou týdně ve dvouhodinových blocích a z velké části je založena na práci s uměleckým i publicistickým textem či jinou formou uměleckého zpracování literární předlohy (film, divadlo).

Součástí semináře je podle možností návštěva divadelních i filmových představení atd., jejich následný rozbor, případná tvorba recenzí těchto děl.

Semináře nabízí také seznámení s novinářskou prací a mediální výchovu.

Seminář žáci využijí jako rozšiřující přípravu na maturitu z Čj a studium humanitně zaměřených VŠ a všechny profese, kde se pracuje s textem a prezentací.

  • Učitelství Čj
  • Lingvistika
  • Komparatistika
  • Uměnovědná studia
  • Filmové umění
  • Divadelní studia
  • Žurnalistika
  • Mediální studia
  • Televizní a rozhlasová studia
  • Práva

Seminář z Hv navazuje na volitelnou dvouhodinovou výuku hudební výchovy v 1. a 2. ročníku (kvintě a sextě) a slouží především k prohloubení poznatků z hudební teorie a dějin hudby, ale je věnován i hudební praxi. Studenti si ho mohou vybrat jako jeden z volitelných seminářů ve 3. a 4. ročníku (septimě a oktávě), probíhá ve dvouhodinových týdenních blocích.

Hlavním cílem semináře je příprava k maturitní zkoušce z Hv a na přijímací zkoušky na VŠ. Seminář je ale také otevřen všem vážným zájemcům o hudbu a všeobecné vzdělání, a tím i rozšíření vlastního rozhledu a rozvoj osobnosti.

Předpokladem přihlášení do semináře Hv je pokročilé hudební vzdělání jak teoretické, tak praktické. Součástí maturity z Hv je také interpretace instrumentální skladby či pěvecké číslo.

Předpokládá se také zájem o kulturní dění nejen v našem městě.

Seminář se zabývá dějinami hudby, hudební teorií i individuální i společnou hudební praxí.

Studenti procvičují pokročilou orientaci v notovém zápisu, znalost not v houslovém a basovém klíči, znalost základního hudebního názvosloví, základů harmonie, hudebních forem a nástrojů.

Kromě rozšířené znalosti dějin hudby je cílem orientovat se ve světě umění s důrazem na dějinné a kulturní souvislosti.

Seminář z hudební výchovy vede žáky prostřednictvím analýzy a kritického hodnocení hudebních děl, (instrumentálních i vokálních) a hudebně pohybových činností k rozvoji porozumění hudebnímu umění, k aktivnímu vnímání hudby.

Seminář nepřipravuje jen k maturitě, ale je dobrým základem pro doplňkové studium na konzervatoři i studium na VŠ:

  • Učitelství na 1. stupni
  • Učitelství Hv
  • Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělání
  • Učitelství pro MŠ
  • Sborový zpěv se zaměřením na vzdělání
  • Sdružená uměnovědná studia
  • Hudební věda
  • Dějiny umění
  • Estetika
  • Muzikologie
  • Muzikoterapie
  • Arts management
  • Multimediální tvorba

Výběr jednoletého semináře 4. ročník

Text

Seminář Finanční gramotnost – jednoletý

Jednoletý seminář je zaměřen na praktické využití teoretických znalostí z ekonomie v osobním, rodinném a pracovním životě. Věnuje se rozpočtu (osobní, rodinný, firemní), daním, spořícím produktům, úvěrovým produktům a pojištění. Praktické dovednosti jsou doplněny teoretickými znalostmi a zakomponovány do systému ekonomie. Seminář prohlubuje znalosti a propojuje informace společenskovědních oborů, je určen nejen studentům humanitního zaměření, ale všem, kteří mají zájem aktivně vstupovat na trh finančních služeb a produktů a zodpovědně spravovat své finanční závazky.

Časová dotace předmětu je 1 hodina týdně ve čtvrtém ročníku.